Dachau


Tung dag. Alltså verkligen.

Ibland kan man tycka att det känns jobbigt att komma hem från skolan med ömmande kropp till ett mögligt rum men denna dagen har satt lite perspektiv på saker och ting. Jag ska tänka en gång extra innan jag klagar nästa gång. Jag ska tänka på alla dom människor som inte ens fick något värt att kalla ett liv och vars kropp inte längre ömmade utan bedövades, förlamades och tillslut tynade bort. Vi har alltså varit i Dachau idag, koncentrationslägret från andra världskriget. Nora, Magdalena och jag. Dachau var det allra första koncentrationslägret, 1933, och också det enda som drevs genom alla tolv år tills kriget tog slut. Det var fruktansvärt svårt att greppa att man faktiskt stod på exakt samma plats som alla fångar stod, arbetade och dog på. Helt otroligt verkligen. Vi gick runt i huvudbyggnaden, som fångarna själva byggt, där hela historien fanns dokumenterad. Alltifrån nationalismens bakgrund till enskilda människoöden och foton. Vi såg också en film ifrån Dachau som kommer sitta kvar i minnet. Tänk att jag har gått på samma golv, rört vid träden som såddes under den tiden och öppnat grinden som höll dom instängda. Sinnes. Usch.

Efter en välbehövlig thailändsk middag kom nästa jobbighet. Att säga hejdå till Snora, min fina, fina vän. München blir inte detsamma nu. Men vi ses snart igen Snoris, jag ska dansa för dig (och sjunga)! Okej? Preciiis.

Nu ska jag torka tårarna, snyta mig, kolla svensk tv och sedan rinna upp till Emma och Annika. Här ska inte gås under serrni!


Puss och kram!







Kommentarer
Postat av: Mamis & babis

Usch ja, koncentrationsläger är tufft att höra om och ännu tuffare att se i verkligheten. Men säkert ändå väldigt nyttigt att se. Man får perspektiv på tillvaron.

Jag vet att det är jobbigt nu när Nora har åkt men Älskade Emme du är stark, och vi tror och hejar på dig! :) En dag i taget så ska du se att det går bra.

Älskar dig!

2012-01-14 @ 23:31:00
Postat av: snoris

Fina fina vännen! Lund är inte detsamma utan dig....? Tycker du kan flytta hit sen så kan vi prova hur den faktiskt är med dig!! Jag tänker på dig, speciellt när minka lektionerna närmar sig och jag tänker att gud vilken klokare och finare männiksa du är en hon. Det kan vara bra att komma ihåg när hon står där och hånar er.. och jag säger som föregående att jag tror och hejar på dig. Bra sagt!

2012-01-19 @ 23:33:56
URL: http://munchendansar.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback